rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Citronchoklad cookies

Kategori: Småkakor

Minns nu chokladen som jag sa att jag var så nyfiken på i förra inlägget? Farsan kom för ett tag sen hem med en kaka vit choklad med citronsmak. Och först nu har jag testat. Jag började med att smaka på själva chokladen, och den var inte lika söt som vanlig vit choklad. Den hade en friskare ton. Det var inte för mycket citronsmak och inte för sur heller, utan chokladen smakade fräscht, helt enkelt. Riktigt gott och jag kände att chokladen skulle passa bra i desserter. Men just den här kakan fick bli kakor.
Lite knaprigare i kanten, mjukare mot mitten och med en god smak av kola(från muskovadosockret) och citronchoklad. Löjligt gott!

12 kakor, mer eller mindre beroende på hur stora du gör dom

100 g smör
1 dl ljust muskovadosocker (råsocker eller farinsocker funkar oxå)
½ dl sirap
1 ägg
3 dl mjöl
½ tsk bikatbonat
Nypa salt
1 tsk vaniljsocker
75-100 g vit citronchoklad, eller vilken choklad du vill

Knäpp på ugnen på 175 grader
Blanda ihop mjöl, bikarbonat, salt och vaniljsocker. Grovhacka chokladen. Rör smöret, sockret och sirapen poröst. Blanda först i ägget och rör ordentligt innan mjölblandningen åker i. Blanda till en kladdig deg. Rör i chokladen.
Klicka ut degen på en plåt med papper på. Se till att det blir lite utrymme mellan kakorna, de flyter ut.
Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter.

 
Mums! Jag hoppas jag kommer kunna få tag i den här chokladen oftare :P
 
 
Kakburken är en gammal trevåningskakburk, kanonfin!

Jag hade hoppats hinna med en speciell tårta den här veckan, men jag har lovat att hjälpa till med lite dekorationer till en halloweenfest som är nu på lördag, så jag är lite upptagen. Men jag har allt hemma för att göra tårtan, så efter halloween så ska ni få se :) Då kommer ni även få veta vad som jag tycker är lite speciellt med den. Men tills dess kan ni ju baka de här kakorna och mumsa på!

Don't you know what's inside this heart of stone?
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: