rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Enkla brödbullar med honung

Kategori: Bröd

Jäst mår bra av att det är något sockerhaltigt i degen. Idag tog jag honung som sötning. Det, lite brödkryddor och olivolja, mjöl och vätska och så vips! Gott bröd!

16 bullar
50 g jäst
5 dl vätska(jag tog 3 dl mjöl och 2 dl vatten)
Nypa salt
1 msk honung(kan bytas mot sirap)
1 msk brödkryddor
2-3 msk olivolja(kan bytas mot annan olja)
8 dl vetemjöl
2-3 dl rågsikt

Ljumma vätskan och smula jästen i en bunke. Rör ut jäst och vätska och ha i saltet, honungen, kryddorna och oljan. Börja arbeta in mjölet, först allt vetemjöl och arbeta sen in rågsikten lite i taget tills degen är fast och lite kladdig.
Täck med bakduk och låt jäsa en halvtimme.
Ta upp degen på mjölat bord och dela i 16 bitar. Jag tycker det blir enklast att först dela degen på 4 och sen dela varje fjärdedel på 4. Jag har sånt dåligt ögonmått, så det passar mig kalasbra! :P
Rulla till jämna bollar, lägg på plåt och täck med bakduk. Låt jäsa 30 minuter till. Låt ugnen bli 225 grader varm under jästiden.
Grädda mitt i ugnen i ungefär 10 minuter. Vill du vara säker på att de är klara tar du bara ut en bulle och knackar på undersidan. Om brödet ger vika för beröringen, låt stå en stund till i ugnen. Men är det kvar o du hör ett ihåligt ljud så är det klart.
Ta ut, ta bort från plåten och snurra in i en bakduk och låt svalna.

 
Visst ser degbullarna mysiga ut? De ser nästan ut som små kuddar som man kan vila sitt trötta huvud på...
 
Medan de fortfarande var lite varma passade jag på att äta en till mellanmål

 
Pålägget är smör och min favoritost, Ockelbo Svart. Smakrik och så god att man inte vill sluta äta. Men den är dyr, så det är inget man äter varje dag. Men så förbannat gott att för varje tugga dansar smaklökarna.
Det ni ser i bakgrunden är en choklad som jag verkligen är nyfiken på. Det kommer ett inlägg om det snart!

Welcome to the nightmare in my head
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: