rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Söndagspasta med bacon, morot och paprika

Kategori: Pasta

Låter kanske som en konstig kombination, men jag lovar, det blev skitgott! Det kan jag, morsan och grannen intyga, så proppmätta och glada som vi blev igår.
Grannen bjöd på middag i fredags, och då tyckte morsan att vi kunde bjuda henne idag. Vi var inte helt säkra på hur många av grannfamiljen som skulle komma. Grannen har 3 barn, så jag gjorde mycket mat. Men av dom var inte hemma och den tredje hade redan ätit, så det var bara grannen. Men inte klagar jag. Jag och farsan fick ju några matlådor ;)
 
Ungefär 6-7 portioner

2 paket bacon
2 schalottenlökar
1 liten burk champinjoner
1 buljongtärning italiensk ört
2.5 dl grädde
3-4 dl vatten
1 morot
En bit paprika, jag tog ungefär en tredjedel av en hel. Ta mer om du vill
Knappt 1 msk viltfond(annan köttbuljong funkar. Det ger fyllighet)
Svartpeppar
Redning eller dylikt

Hacka löken, skala moroten och skär i tunna stavar, skär paprikan och baconet i bitar.
Hetta upp en rymlig traktörpanna och fräs löken i olivolja. När löken har börjat få lite färg, släng ner baconet och moroten. Rör runt och stek på en liten stund. Strö vetemjöl över och rör om. Öppna svampburken, kör ner saxen och klipp lite om bitarna är stora. Häll i allting i pannan, både svamp och spad.
Smula ner buljongtärningen, i med lite svartpeppar och häll i grädden, vattnet och fonden. Låt småputtra en stund innan du reder såsen och smakar av med mer peppar. Salt kommer inte behövas, baconet och svampspadet är salt nog.
När pastan nästan är klar, släng ner paprikan. Jag kokar aldrig paprika, den blir slemmig och otäck då. Så slänger man ner den i slutet så att den bara blir varm, då blir det gott!
Ät med nykokt spaghetti. Eller vilken pasta du vill.
 
 
 
Medan jag lagade maten så gick morsan och min ena bror och dukade. Morsan tände lite ljus och släckte taklampan, så det blev mysig stämning.
Bröderna var som vanligt inte så glada i maten, men de är ju kräsna. Men resten, vi mumsade på och blev mätta. Synd bara att farsan inte var med o kunde smaka maten när den var nylagad. Det är då den är som godast, precis som allt mat. Men behöver man jobba så behöver man...

Tips! Om du gillar vitlök kan du ha lite vitlökspulver på maten när du har slevat upp din portion. Det blir kalasgott!

Kickstart my heart
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: