rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

2 goda tårtfyllningar- Hallongrädde och chokladkräm

Kategori: Allmänt

Här kommer fyllningarna jag hade i helgens tårta. Hallongrädden sötar man efter smak, men ihop med chokladkrämen behöver man inte söta den så mycket, tycker i alla fall jag. Men har man någon annan syrlig fyllning tillsammans med hallongrädden kan det vara en idé att söta, om du nu inte gillar när det är syrligt syrligt syrligt.
Chokladkrämen är gjord på ljus choklad, men du kan ta vilken choklad du vill. Men tänk på att minska mängden choklad lite om du använder mörk, då mörk choklad är hårdare och då kan det bli svårt att vispa upp.
Jag kommer ge recept för 1 sats fyllning som räcker till en normalstor tårta. Till tårtan använde jag 1½ sats av varje fyllning.

Hallongrädde:
3 dl grädde
200 g hallon, färska eller frysta och tinade.

Vispa grädde ganska hårt.
Kör hallonen till mos i en mixer. Passera genom en sil så att du får bort kärnorna.
Blanda ihop hallonpurén och grädde. Blir grädden för lös och det inte hjälper att vispa lite till så testa att ha i lite snabbmarsanpulver. Det funkar som redning. Nu kan du även söta med socker och vaniljsocker om du vill.
Klart!

Chokladkräm:
3 dl grädde
150-180 g choklad (jag tog typ 170 g ljus choklad)

Värm grädden i kastrull. Inte koka, bara värm. Hacka eller bryt ner chokladen i den heta grädden och vispa tills chokladen har smält och du har en slät smet. Låt svalna och ställ sen i kylen, gärna över natten. Men minst 6 timmar, längre om du har gjort en större sats.
Vispa upp tills du har en fluffig kräm. Klart!

Nu till monteringen!
1
Dagen innan bröllopsdopet lade jag ihop bottnarna med fyllningen. Jag klöv varje botten i 3 delar. Sen tog jag formarna jag hade gräddat kakorna i och täckte botten och kanter med plastfolie. Sen lade jag en botten i varje. Sen lade jag på hallongrädden. På med nästa botten och chokladkrämen. Sista botten, och sen täckte jag med plastfolie och ställde i kylen.
Det finns flera fördelar med att lägga ihop bottnar och fyllning i förväg. För det första drar bottnarna till sig av fyllningen och allt gottar ihop sig. Sen blir det mindre att tänka på när det är dags att täcka och dekorera.

2
När det väl var dags så tog jag ur tårtorna ur kylen och välte dom upp och ner, den stora tårtan på en skärbräda och den lilla på bottenplattan till springformen som jag hade gräddat den i. Sen täckte jag båda tårtorna med ett tunnt lager smörkräm. Sen fick de stå i kylen en stund medan jag kavlade marsipanen. Tårtorna fick varsitt andra tunnt lager smörkräm innan jag lade på marsipanen.

3
Den stora tårtan lades på en fin tårtbricka. Sen tog jag ett sugrör och stack ner i mitten av tårtan. Sen mätte jag vart jag skulle klippa. Strax under där den nådde ytan, om ni förstår vad jag menar. Sen använde jag sugrörsbiten som mall och klippte 6 stycken till och stack ner i tårtan, nära mitten.
Vet ni varför jag stack sugrör i tårtan? För om man inte stadgar upp med något innan man lägger på den mindre tårtan så säckar tårtan ihop. Så sugrören användes som stödpelare, helt enkelt.
Jag kladdade lite smörkräm runt sugrören och lade på den lilla tårtan. Smörkrämen användes som lim, så att den lilla tårtan inte skulle glida runt.

4
Sen var det bara att dekorera! Jag använde rå spaghetti när jag fäste blommorna. Tandpetare funkar också. Jag använde smörkräm till siffrorna och de rosa pärlorna, men även till blommorna som lades på toppen. Ja, annars ramlar de ju av!

 
Nu vet ni hur man bygger en våningstårta! Glöm bara inte att förvarna om den råa spaghettin och sugrören och säg att det är helt okej att peta bort dom ;)

You're a rainbow in the dark!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: