rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Alla frukter passar inte i smoothie

Kategori: Dryck

Jag gjorde en ny smoothie idag, med banan och rabarber. Jag älskar ju rabarber och banan är ganska neutral i smaken, men är nyttig och passar perfekt till smoothie.
När smoothien var färdigmixad och upphälld smakade jag på den. Hua!
Ni vet väl att rabarber är ganska trådig? Det märktes i smoothien. Inte så mysigt med rabarbertrådar i den. Det gav en riktigt läskig känsla. Jag testade att sila den, och då försvann det otäcka. Smoothien smakade dock lite tamt, mest banan och ett litet uns av någonting annat. Den gick att dricka, men inget som jag skulle mixa ihop igen.
Men vill man ha rabarbersmak på sin smoothie ska man nog ta yoghurt med rabarbersmak. Eller en skvätt rabarbersaft. Men jag rekommenderar inte rabarberbitar. Tro mig, ni skulle ångra er.

Jag ska nog se om man kan göra smoothie med äpple. För äpplen har fast kött, så det lär nog bli bra. Då har jag ännu ett sätt att ta vara på äpplena från trädgården. Jag ska även baka lite mer på dom, det finns lite kvar. Jag ska försöka baka slut på alla äpplen innan de blir dåliga.

Vet ni vilka frukter och bär som inte passar i smoothie? Och vilka som passar jättebra?

Jag vet att de som funkar bra är banan, hallon, blåbär, jordgubbar och kiwi, för de har jag testat. Jag kan tänka mig att melon, nektarin, mango och flera olika sorters bär som körsbär, björnbär och vinbär funkar, men jag har inte testat ännu, så jag vet inte. Men frukter med ganska fast fruktkött tror jag funkar bra i smoothie, ska bli kul att testa när jag väl gör det.

Har ni testat någon färdigmixad smoothie som finns i vanliga affärer? Det har jag, froosh, och det är riktigt gott. Jag har testat den med hallon och blåbär och den med passionsfrukt och persika. Den sistnämnda är riktigt god om man gillar passionsfrukt, vilket jag gör. Syrlig och god, och uppiggande!

Tills dess att jag testar nya smoothies får jag nöja mig med mackor till mellanmål. Inte för att det är helt fel det heller ;)

We will rock you!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: