rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Bröllops- och doptårta i ett

Kategori: Dekoration

Jag har varit nervös hela veckan, fixat och donat och oroat mig över allt som kunde gå fel. Men när den väl var klar och stod på bordet, redo att ätas, fick bruden glädjetårar i ögonen.
Ja, jag har gjort min första bröllopstårta. Bara det att gästerna, förutom jag och mina föräldrar, trodde att det var enbart dop, för det var det som stod på inbjudan. Det blev en del förvånade miner ;)
Petra är en före detta jobbarkompis till mina föräldrar, och när bröllopsdopet kom på tal så föreslog mamma att jag skulle göra tårtan. Det vi kom överens om var en tårta i vitt och rosa, då barnet som skulle döpas är en söt liten flicka som heter My.
Igår satt jag ända till 1 på natten och gjorde dekorationerna. Rosa och vita rosor, några lättpudrade med silverfärg för att ge lite skimmer, och så datumet som var allt annat än lättpudrade med silverfärg ;)
Idag, den stora dagen, försov jag mig! SKIT! Jag hade ständig panik från dess att jag vaknade tills dess att farsan parkerade framför kyrkan. Tårtan låg nämligen i bagageutrymmet, och om någon framför oss skulle få för sig att en tvärbromsning vore nödvändig... Men ingenting hände under färden och när jag tittade på tårtan genom bilfönstret och konstaterade att den var hel och fin, först då började jag lugna ner mig.
Jag var med på vigseln, men när dopet började gick jag och farsan och hämtade tårtan i bilen. Sen hade jag gott om tid att fixa de sista detaljerna och ta bilder innan det var dags att äta. Först buffé, sen fika.

Ja, nu till tårtan!
Tårtan består av sockerkaksbottnar, lätt spetsade med citronsaft, mest för att jag ville fräscha upp smaken lite. Fyllningarna är chokladkräm och hallongrädde. Jag spacklade tårtan med smörkräm och täckte med marsipan. Syrligt och sött, några gäster tog två bitar var och jag fick höra mycket fint både om tårtans utseende och smak.
Recepten lägger jag in i ett senare inlägg. Idag får ni istället lite ögongodis!

 
 
 
 
 
Brudparet på toppen passade jättebra. Lite barnslig stil, men i med att tårtan är vit och rosa blev det ju himla gulligt ihop ;)

Punk's not dead!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: