rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Chokladbomb deluxe

Kategori: Mjuka kakor

Saftig, chokladstinn kaka och kladdig, smaskig glasyr. Bättre finns inte! Speciellt inte en lördag. Bjud en chokladälskare på den här godingen och du är hemma! Själv ser det ut som att jag går runt med gravidmage efter både middag och den här kakan till efterrätt ;)
Det blir ganska mycket glasyr, så halvera receptet om du inte vill ha så mycket. Jag använde inte allt, men sparade överflödet då jag vet att morsan är tokig i glasyrer och annan "gucka" på kakor.

 
Kakan:
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1.5 dl yoghurt, gärna med vaniljsmak. Men naturell funkar också

Skruva upp ugnen på 175 grader
Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dom i äggsmeten. Blanda ihop, i med yoghurten och blanda lite till.
Smörj och bröa en form. Jag bröade formen med kakao.
Häll i smeten och grädda längst ner i ugnen i 40 minuter.
Låt svalna ett par minuter, tippa sen över kakan på en skärbräda eller ett fat. Låt svalna under formen.

Glasyren:
6.6 dl florsocker(400 g)
2 msk kakao
1 msk smör(15 g)

Häll florsockret och kakaon i en bunke och gör en liten grop i mitten. Lägg smörklicken i gropen och häll i 2½ msk kokande vatten. Rör tills glasyren är smidig och bredbar. Vill man ha den lite lösare så är det bara att skvätta i vatten tills man har den konsistens man vill ha. Jag gjorde den lite lösare så att den kunde rinna snyggt längs kakans sidor.
Häll eller bred på glasyren på kakan, beroende på vilken form du har använt till kakan och hur stabbig glasyren blev.

 
Efterrätt. Magen svällde en del av pastamiddagen och 2 bitar kaka på det. Men kakan är skitgod! Det blir riktigt saftig av yoghurten, även om den inte är lika luftig som en vanlig sockerkaka. Men ju mer luft det är i kakan, desto snabbare torkar den och blir tråkig. Därför tycker jag bättre om mjuka kakor som är lite mera kompakta. Då bevaras saftigheten längre. Plus att jag tycker att kakan smakar mer då!

Middagen bestod för övrigt av pasta carbonara. Och när vi äter carbonara så äter vi(eller snarare så farsan äter)spaghetti med stekt bacon, rå äggula, riven ost och kryddor som svartpeppar och basilika. Men jag vill inte ha rå äggula i min spaghetti.

Imorgon har jag tänkt använda några äpplen. Men jag är lite snuvig, så vi får se vad som händer.

Meet the devil I know
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: