rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Godaste fläskfilégrytan någonsin!

Kategori: Grytor och soppor

Jag ville ta hand om matlagningen idag, men vi hade inte tagit fram något ur frysen, så jag och farsan åkte och handlade. Ner i korgen åkte fläskfilé, färska champinjoner, en smaksatt creme fraice och chalottenlök. Klart! Ner i kassen och hem.
Det blev en fläskfilégryta, och en in i helvete god sådan! Kan det bero på att jag är en hyffsat bra kock eller att jag och farsan lyssnade på Sister Sin och Judas Priest medan vi lagade maten ihop? I vilket fall så ät jag tills jag var sprickfärdig.

600-650 g fläskfilé
10 färska champinjoner
3 chalottenlökar
3 morötter
1 liten burk(2.5 dl) creme fraice smaksatt med champinjon och kantarell
2.5 dl matlagningsgrädde
1 buljongtärning Basilika & Timjan
3 stänk tabasco (ta mindre om tabascon är ganska ny, och mer om tabascon har stått ett tag. smaka dig fram)
Knappt 1 msk viltfond
Peppar
Redning, vi använde brun för att ge grytan lite mörkare färg. Annars är den så beige
Färsk timjan, en rejäl näve, hackad

Börja med svampen. Vätskan ska bort ur dom, så skär i bitar(tänk på att bitarna krymper när vätskan kokar bort), släng ner i en kastrull och låt stå på låg värme tills all vätska är borta. Rör om då och då. Precis när det har blivit varmt så lägg på lock, så liksom kokar vätskan fram, då kan man glipa på locket så att det dunstar bort. Är svampen klar innan den ska användas så ta bara av kastrullen från plattan och lägg på locket.
Putsa köttet och skär i lagom stora bitar. Tänk på att även köttet krymper lite när det bryns så gör inte för små bitar. Bryn köttet i omgångar och lägg över i en skål.
Hacka löken och fräs en stund. Släng i köttet, svampen och morötterna, skurna i tunna stavar. I med creme fraicen, matgrädden, buljongtärningen, tabascon och fonden. Lägg på locket och låt puttra ihop på svag värme i några minuter. Det ska bara bubbla, inte stormkoka.
Smaka av med peppar och känn efter om du vill ha mer tabasco. Det ska inte vara jättehett, man ska bara känna svag hetta på tungan efter några sekunder.
Red grytan och släng ner timjan i slutet. Kokar man färska örter förstör man smaken.
Ät med ris. Och njut av varje tugga!


Bättre söndagsmiddag får man leta efter ett bra tag. För det här var jävligt gott! Det tog lite tid i med att svampen behövde tid när vätskan skulle kokas bort, men gör man det i god tid så sliper man halvt svälta under resten av matlagningen.

Det är roligt att laga mat med farsan. Han kommer med förslag om vad man kan ha i och spelar bra musik i köket medan vi håller på. Jätteroligt!

Tanken var att jag skulle bara frukostbullar idag, men farsan hann före. Så jag får baka någon annan gång, när det finns tid. Det blir nog ganska snart, skulle jag tippa.
Jag har för övrigt börjat baka på jobbet. Chefen fick veta att jag är konditor och föreslog att jag skulle baka lite som vi kan sälja. Det lät bra, så han fixade en ugn, en liten bänkspis med ugn rättare sagt, och bad mig skriva ner lite recept som jag kunde använda. Än så länge har jag bara bakat kladdkaka, en provkaka och sen 2 nya som troligen har sålt slut nu under helgen. Undrar vad jag blir ombedd att baka nu i veckan ;)

Det här receptet ligger nu även på Middagshjälpen. Vet ni vad det är? Det är en bra sida där man kan prata mat, lägga ut recept och samla poäng som man sen kan byta ut mot saker. Saker som kokböcker, köksredskap, spel... Gemensamt är att allting är på något sätt relaterat till mat. "Högsta vinsten" just nu är en grön Le Creuset gjutjärnsgryta som jag enormt gärna vill ha, så jag satsar stenhårt på att komma upp i 38 000 poäng. Det lär bli kämpigt med tanke på att man inte tjänar jättemycket poäng på de flesta uppdragen. Men nya uppdrag kommer hela tiden, så det är rolig omväxling :P
http://www.middagshjalpen.se/

You rock my world
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: