rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Kakor till brorsan

Kategori: Småkakor

Snart fyller min ena bror år. Men istället för att fira med tårta så ska jag fixa gokakor(eller kärleksmums, som de är mer kända som) och de de här kanelkolakakorna. Han blev riktigt förtjust i mina kolakakor med kanel som jag gjorde för ett tag sen. Så nu har jag bakat de i "full skala" och inte bara smaksatt en liten bit av degen. Nu är det bara att hoppas att det finns några kvar tills på lördag ;) alla i familjen har tendens att nalla kakor ur burken.

200 g smör
1½ dl socker
1 msk sirap
2 msk vaniljsocker
5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel

Knäpp på ugnen, 175 grader
Rör smör, socker och sirap mjukt i en bunke. Blanda ihop övriga ingredienser och blanda ner i smörblandningen. Arbeta ihop till en deg, dela den i 4 och rulla till korvar. Lägg på pappersklädd plåt, 2 på varje, och grädda ungefär 15 minuter. Så fort kakorna har kommit ur ugnen så skär snedda bitar, så breda som du vill ha dom, och låt svalna på plåten.


Mumsigt! Och när jag bar runt på skålen och skulle ta bilder fick jag plötsligt svans... Lilla Ayla, japansk spets, som kom till oss för några veckor sen förföljde mig och ville smaka. Ledsen sötnos, men socker är inte bra för dig ;) Inca tiggde lite hon också, men hon fick inte heller smaka.

Lite senare i veckan ska jag baka lite mer till brorsan, men nu ska jag förbereda mig för jobbet!

We will rock you!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: