rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Snabba frallor

Kategori: Bröd

De här jäser bara en gång. Jag har märkt att jag mer och mer söker recept på bröd som bara behöver jäsa en gång. Men det är ju praktiskt, så varför klaga? ;)
Vill du ha mer smak på frallorna så byt ut lite av vetemjölet till något annat mjöl och tillsätt lite kryddor.
Annarn är de här bröden riktigt mjuka och goda. Helt underbart!
 
16 frallor

50 g jäst
50 g smör, smält
5 dl mjölk
1 tsk salt
10-12 dl vetemjöl
Ägg till pensling
Frön eller nötter till topping, om du vill ha det

Blanda ihop degen som vanligt, arbeta den smidig och dela i 16 bitar. Lättast blir det om man delar degen i 4 och sen delar de bitarna på 4. Rulla till små bollar och lägg på plåt, 8 på varje, lägg på bakduk och låt jäsa 30 minuter. Låt under tiden ugnen bli varm, 250 grader
Pensla bröden(jag skippade det, det är mest för att få glansig yta på brödet) med ägg och strö på lite topping.
Grädda mitt i ugnen i 7-10 minuter. Låt svalna under duk.


Ett skitgott mellanmål! Och jättebra för er som inte är hungriga så fort ni har klivit upp ur sängen. Så det är bara att knåda ihop degen, baka ut och sen kan ni göra lite vad ni vill under jästiden. Då hinner ni säkert bli frukostsugna, och ännu mer sugna när doften av nybakat bröd sprider sig och liksom retar näsan.
Jag blir hungrig av tanken :P

Bang your head!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: