rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Chokladwhoopies med dulce de leche

Kategori: Mjuka kakor

Det blev ingen glass av dulce de lechen som blev över från syrrans tårta. Glassuget försvann när snön kom tillbaka under veckan. Igår är det dock skönt och mycket snö har försvunnit och fortsätter försvinna i den 10 gradiga värmen ;) Idag är det också soligt och fint. Det får gärna fortsätta så!
Men dulce de lechen slutade som fyllning i de första whoopisarna jag bakar här hemma. Receptet på kakorna tog jag från en bok jag fyndade på bokrean, Whoopies! av Åsa Swanberg, och jävlar vad gott det blev!

 
Chokladwhoopies, ca 20 st:
50g rumsvarmt smör
½ dl solros- eller rapsolja
1¼ dl socker
1 ägg
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
½ dl kakao
½ tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
½ dl mjölk

Börja med att skruva på ugnen på 175 grader.
För att spara disk gör jag alltid såhär: Mät upp sockret i en stor skål, ta sen en mindre skål och häll först i mjöl, sen bakpulver, salt, vaniljsocker och kakao. Sockret lämnar inga större spår o måttet, men det gör mjölet och kakaon. men kakaon häller jag ner i måttet, istället för att doppa hela måttet i behållaren som jag gör med mjölet. Sen kan jag börja med de blöta ingredienserna, som alla hälls i måttet.
Vispa socker, smör och olja. För att undvika klumpar började jag med smöret och sockret, och hällde i oljan lite i taget under tiden som jag vispade. Knäck i ägget och vispa tills smeten är fluffig.
Sen stod det i boken att de torra ingredienserna skulle vispas i, men jag tog en slickepott och blandade med den istället. Det gick bra det också!
Häll i mjölken och blanda snabbt ihop ett stabbigt mellanting mellan en deg och en smet. Blanda inte mer än nödvändigt.
Klicka eller spritsa ut smeten på plåt, de ska vara ungefär lika stora som en 5-krona. Jag kände mig lat och orkade inte bråka med spritspåsar, så jag klickade ut smeten med ett par teskedar. De blev kanske inte så fina, men ingen kan göra allt fint hela tiden ;)
Grädda längst ner i ugnen i ungefär 10-12 minuter. Låt sen kallna helt innan du fyller dom.

Fyllning:
Ungefär 1½ dl dulce de leche

Spritsa eller bred på kolakrämen på hälften av kakorna. Återigen orkade jag inte bråka med kladdiga spritspåsar utan använde en vanlig matkniv för att bre på krämen. Para ihop med en kaka utan kolakräm så att det blir som små söta hamburgare! Om du vill kan du rulla kanterna i strössel, men jag hade inget matchande strössel hella så jag skippade det.
 
 
 
De här småttingarna är mjuka och söta. Kalasgoda! Det blir garanterat mer whoopies bakat här :P

Just let it roar
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: