rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Pimpade kakor!

Kategori: Kakor

För ett litet tag sen var jag i stan. Jag skulle ta bussen hem. Den skulle komma om först 20 minuter. Orka stå ute i blåsten! Så jag gick till Åhlens och tittade runt. Och vad hittar jag där, om inte 3 underbara kakstämplar! En med ett hjärta, en med en dödskalle och en som det står Homemade på. Jag blev kär...
Jag försökte trycka mönster på shackrutorna jag bakade för ett tag sen, men då tenderade degen på att falla sönder. Men det berodde på att degen var delad och sen ihopsatt igen utan något som liksom limmade ihop dom igen.
Nu har jag gjort nya kakor, även dom i mördeg, och piffat upp med hjärtan och skallar!

 
1 sats mördeg (se recept HÄR)
Ev. smaksättning, som kakao, vaniljsocker, kanel eller torkad ingefära.
Ev. kantdekoration, som strösocker, antingen färgat eller som det är, pärlsocker, kanelsocker, finhackade nötter, ta det du tycker är gott. Jag använde kanelsocker(blanda socker och kanel tills du tycker det ser bra ut och rulla kakdegen i detta)

Jag gjorde degen igår, rullade korvar av den och lät den ligga inplastad i kylen över natten, god natt!
Det gjorde jag får att spara tid, då jag jobbar idag. Just nu börjar jag 14.00, så jag har lite tid att blogga innan jag drar.
Så på morgonen skar jag skivor av degen, stämplade dom och gräddade. Vill du grädda kakorna så fort degen är klar kan du rulla små bollar och platta till på plåten. Vill du så kan du strö något gott ovanpå, om du inte tänker stämpla kakorna vill säga. Du kan också låta degen vila inplastad och sen kavla ut och ta ut kakor med ett mått. Men ska du stämpla kakor så tänk på att mjöla stämpeln innan du trycker den i degen. Ett tips på vägen :)


Visst blev det piffigt? Homemade-stämpeln var större än de andra två, så jag hade inte möjlighet att testa den. Men jag hoppas att jag snart kan baka kakor som är stora nog för den kakstämpeln, så att ni kan få se den också ;)
Och jag måste säga att det var lite klurigt att få bra bilder där trycket syns, men jag lyckades skapligt tycker jag.
Kakdegar reagerar lite olika när de gräddas. En del flyter ut, andra "står still". Mördegen är en sån deg som står still, och det är just den typen av deg som passar bäst om du ska stämpla kakor. För hur kul är det att mjöla stämpeln hela tiden och trycka dit mönster som ändå försvinner när kakan gräddas, för att den flyter ut. Så att stämpla drömmar och chocolate chip cookies är inte en bra idé.

Nu ska vi se hur länge vi har de här kakorna kvar i burken. För alla drömmar jag bakade för ett litet tag sen är slut och shackrutorna är snart slut de också. Det kryllar av kakmonster i det här huset ;)

We will rock you!
Rockbruden

Kommentarer

  • Marja - Baka Sockerfritt säger:

    En sådan gör ju vilken kaka som helst jättefestlig! Visste inte att de hade sådana på Åhléns. Nästa gång jag är där ska jag hålla utkik!

    2013-06-18 | 20:03:49
    Bloggadress: http://bakasockerfritt.se/

Kommentera inlägget här: