rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Födelsedagsfika för mamma och brorsan

Kategori: Bakverk

Jag har haft dåligt med tid för både bakning, matlagning och bloggande den här veckan. Jag har haft fullt upp med jobbet då jag numera börjar klockan 1 på eftermiddagen. Och även om jag har larmet på 9 så dröjer jag gärna kvar i sängen(ja, det är ju varmt och mysigt!) och äter frukost i lugn och ro. Bland det värsta jag vet är att behöva stressa på morgonen. Jag gillar inte att stressa i vanliga fall heller, men just på morgonen vill jag ta tid på mig att vakna till ordentligt. Därför har jag haft dåligt med tid.
Men jag har inte slutat blogga och tänkte heller inte göra det på ett bra tag :P
Idag har vi firat både min brors och mammas födelsedagar, de har nämnligen sina födelsedagar med en veckas mellanrum ;) Önskemålet till fikat var gokaka(eller kärleksmums, som de är mer kända som) och mammas favorittårta med citrongrädde och hallon. Receptet på tårtan finns här

Men nu ger jag er receptet på gokakor!
 
150 g smör
2 ägg
3 dl socker
1.5 dl mjölk
4.5 dl vetemjöl
2.5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Skruva på ugnen på 175 grader. Klä en långpanna, 25x35 cm, med bakplåtspapper. Jag brukar klippa till i hörnen så blir det lätt att vika ner papperet
Smält smöret. Vispa ägg och socker ljust och fluffigt. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao.
Blanda växelvis i mjölblandningen och mjölken i äggsmeten. Blanda sist i smöret.
Häll smeten i formen och grädda långt ner i ugnen i ungefär 20 minuter. Förbered glasyren under tiden!

Glasyr:
60 g smör
4 dl florsocker
5 msk kallt kaffe
1.5 msk kakao
3 tsk vaniljsocker
 
Smält smöret och låt det svalna. Sikta ihop florsocker, kakao och vaniljsocker.
När kakan är klar, stjälp upp den på en skärbräda, ev. med plåtpapper på, och låt svalna lite grann. Vispa ihop alla ingredienser till glasyren och häll den på kakan när den fortfarande är varm. Strö på färgglatt strössel. Skär i lagom stora rutor och förvara i kyl.

Vet ni varför de heter gokakor här hemma? För jag och min bror kallade dom för gokakor när vi var små, och sen dess har namnet helt enkelt fått hänga kvar. Och visst passar det?
Vet ni varför jag stjälper kakan upp och ner och häller på glasyren? För på undersidan finns en massa håligheter som glasyren rinner ner i, så kakan blir kladdig och god. Men se bara till att kakan inte är för varm, för då smälter sockret i glasyren och den stelnar inte. Testa att hälla en liten klick glasyr mitt på kakan och se vad som händer. Sjunker allt ner i kakan utan att det blir något kvar uppepå, låt kakan svalna några minuter innan du häller på glasyren.
Strösslet kan du byta ut mot kokos om du föredrar det.

Anledningen till att det inte finns någon bild är att jag tog en för stor form att grädda kakan i, så jag blev inte nöjd med hur den såg ut. Men nästa gång jag gör den ska jag försöka komma ihåg att ta lite fina bilder och ersätta den här texten med dom.

I'm a wild child
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: