rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Tårtbotten spetsade med citron

Kategori: Mjuka kakor

Jag börjar med att berätta hur jag gjorde bottnarna. Imorgon kommer båda fyllningarna och hur jag monterade ihop tårtan. Hur man gör rosorna lär man här
Jag gjorde en och en halv sats, men inte båda på en gång. Om man har både en stor och en liten botten i ugnen och öppnar för att ta ut den lilla, så är den stora bara halvklar. Och risken med att öppna ugnen med en halvklar sockerkaka är att kakan säckar ihop totalt. Därför gjorde jag Ena botten ena dagen och den andra en annan dag.

Stora botten:
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
Några rejäla stänk citronsaft

Sätt på ugnen på 175 grader. Blanda mjölerna och bakpulvret. Smörj och bröa en rund form som rymmer 1½ liter.
Vispa ägg och socker ljust och fluffigt. Blanda ner mjölblandningen och citronsaften. Rör försiktigt ihop till en jämn smet, häll i formen och grädda längst ner i ugnen i 40 minuter.
Stjälp upp kakan och låt svalna. Sen lade jag den i frysen, för att den inte skulle bli dålig innan jag behövde den.

Till den lilla botten halverade jag helt enkelt receptet och gräddade 20-30 minuter. Formen jag använde är 18 cm i diameter. Den stora är gissningsvis 22 cm i diameter. Även den lilla frystes. Planering är det viktigaste när man ska göra en bröllopstårta, speciellt om man jobbar under tiden.

Något som finns i alla konditorier, och som jag gärna vill ha, är en tårtsåg. En effektiv pryl med ett höj- och sänkbart brödsågsblad på en anordning med ben. Vissa tårtsågar har två sågblad, andra har bara ett. För mig speöar det ingen större roll om en tårtsåg har bara ett blad, enda skillnaden är att de med två blad är snabbare att använda, i med att man delar tårtan i 3 delar i ett enda drag. Är det ett blad behöver man såga två gånger.
Men anledningen till att jag vill ha en är att tårtbottnarna lätt blir sne om man delar med vanlig brödkniv. Jag har varit med om det många gånger och svär lika mycket varje gång. Så en tårtsåg vore en investering. Så snart jag har råd så...
Det märks kanske på mig att jag längtar efter min första lön som kommer den 27 oktober?

We will rock you!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: